صنعت پلاس

تارنمای جــامـع صـنـــایـــع ایـــــــران و خرید و فروش اینترنتی

تصویر شماره بازاریابی شبکه های اجتماعی
مقالات یکشنبه 30 شهریور 1399 358بازدید

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از روش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت انجام بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید تعداد زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌وکار خود رونق بدهید. با توجه به اینکه افراد زیادی در این شبکه ها حضور دارند و فعالیت بخش زیادی از جامعه در برنامه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … انجام می شود و بازاریابی در رسانه های اجتماعی تقریبا برای هر کسب‌وکاری مفید خواهد بود اما باید در نظر داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی یک کانال فروش مستقیم نیست و فقط ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، درواقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد به همین دلیل قبل از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای کسب و کار خود را بررسی کرده و بعد تصمیم بگیرید.

هزینه تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های تبلیغات اینترنتی بالاتر است به همین دلیل ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعا به بازاریابی شبکه های اجتماعی احتیاج دارید یا نه ولی باوجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تمامی کسب‌وکارها از بازاریابی در رسانه های اجتماعی نمی توانند بهره ببرند، اما در کسب‌وکار خود موفق هستند. ابتدا باید هدف خود را از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارتان مشخص کنید و بعد از آن استفاده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت، باعث بالارفتن ترافیک وب‌سایت می‌شود و وب‌سایت شما باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و درواقع ترافیک ایجاد شده را به خریدار تبدیل کند. به همین دلیل باید راه های ارتباطی در وب‌سایت قرار داشته باشد تا مشتریان به‌راحتی خرید کنند، قیمت‌ها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. درصورتی‌که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود نداشته باشد باید قبل از هزینه کردن برای تبلیغات خود، طراحی وب‌سایت را به‌گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی به مشتریان مناسب باشد انجام دهید.

قبل از انجام هرگونه تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص و تعیین کنید. مدیران کسب و کار ها باید بدانند که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ها کاری غیرحرفه‌ای است و باعث خراب شدن اعتبار آن ها خواهند شد. مخاطبان در چند ماه ابتدایی تنها با رسانه‌های شما درگیر و آشنا می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. این موضوع که چقدر هزینه کنید تا تبلیغات شما بازدهی خوبی داشته باشد برای هر کسب‌وکاری متفاوت است اما هرچقدر هم که هزینه کنید در بدترین حالت ممکن همانقدر سود بدست خواهید آورید.

تعیین کردن یک برنامه کامل و هدفمند از هدف موردنظر کسب و کارتان در استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. با اینکار تمام تلاش های شما برای یک بازاریابی موفق به بهترین نتیجه خواهد رسید به موفقیت شما در کسب و کارتان اضافه خواهد شد. ارتباط داشتن با مشتریان یکی از اصلی ترین نیازهای بازاریابی است که برای این منظور لازم است که مشتریان خود را به خوبی بشناسید برای شناسایی مخاطبان هدفتان باید یک سری نکات را رعایت کنید مثل: موقعیت جغرافیایی مخاطبین خود را در نظربگیرید، در تالارهای گفتگو با مخاطبین خود مکالمه داشته باشید، به کامنت های وبلاگ ها پاسخ بدهید و در وبلاگ هایی که مخاطبین هدفتان به شما نزدیک است کامنت بگذارید، تمام کامنت ها و سوالات را در شبکه های اجتماعی جواب دهید و از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی برای تعیین بازخورد ها استفاده کنید.

قبل از تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی خود بهتر است ابتدا بدانید که رقیبانتان مشغول چه کاری هستند. در نظر داشتن اینکه رقیبان شما کجا هستند این دید را به شما می دهد که بتوانید برنامه های مناسب برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تان داشته باشید. ولی باید بدانید که نباید ایده رقیبان تان را بدزدید و یا کپی کنید بلکه از آنها در بهبود برنامه های تبلیغاتیتان کمک بگیرید. بازاریابی شبکه های اجتماعی به داشتن محتوای مناسب بستگی دارد به همین دلیل شما باید ایده ی عالی برای منتشر کردن مطالب بر اساس نیاز کسب و کارتان را داشته باشید. محتوای شما نباید نه خیلی جنبه تبلیغاتی داشته باشد و نه خیلی غیر مرتبط با برند تان باشد چون در این صورت تعداد کسانی که شما را آنفالو میکنند بیشتر خواهد شد. با یادگیری تکنیک های شبکه های اجتماعی بهترین محتواهای ویدیویی و محتواهای متنی را تولید کنید.

انتشار به موقع پست ها در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد حس اعتماد و احترام به کاربران می شود. پس باید بدانید که چه زمانی برای انتشار پست در شبکه های اجتماعی  مناسب است که بتوانید با کاربران تعامل درست هم داشته باشید. 

مزیت بازاریابی شبکه های اجتماعی

1. دسترسی به تعداد زیادی مخاطبین هدفمند

2. دسترسی مستقیم به مخاطبان

3. افزایش  آگاهی از برند

4. هزینه کمتر نسبت به روش های تبلیغاتی دیگر

5. افزایش فروش

6. دسترسی به بازار جهانی

توجه داشته باشید که از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود. اگر عکس‌هایی بسیار معمولی ولی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزه‌ای برای توقف بر عکستان ایجاد نمی‌کنید. افراد اغلب با عکس‌های زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص می‌شود حس کنجکاوی است. برای ایجاد کنجکاوی روش‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید از یک محصول از فاصله‌ای بسیار نزدیک عکس بگیرید که به راحتی قابل حدس زدن نیست. ایده دیگر گرفتن عکس از زاویه‌ای درست است. کمی وقت بگذارید و بر خلاقیت عکس‌ها کار کنید و ببینید چقدر بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

محبوب‌ترین نوع محتوایی که می توانید تولید کنید و تاکنون در راستای بازاریابی شبکه های اجتماعی شناخته‌شده، اخبار داغ و اختصاصی است  مسلما مهم‌ترین مشکل در تولید این نوع محتوا، دشواری دستیابی به اخبار جدید است. بهترین راه برای دستیابی به این نوع اطلاعات، ایجاد کانال‌های ارتباطی واقعی با افرادی است که در حوزه‌ فعالیت شما کار می‌کنند. البته ممکن است گاهی خودتان هم با قرار گرفتن در زمان درست و مکان مناسب، به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنید. برای این کار باید حواس خودتان را همیشه جمع کنید و به مسائل پیرامون خود با دقت بالایی توجه داشته باشید. وقتی درباره‌ چیزی که می‌توانید پیرامون آن بنویسید و محتوا تولید کنید، مطلبی شنیدید، بلافاصله دست‌به‌کار شوید.

 

آقای تبلیغ