صنعت پلاس

تارنمای جــامـع صـنـــایـــع ایـــــــران و خرید و فروش اینترنتی

تصویر شماره صنعت گردشگری در ایران
مقالات سه شنبه 7 مرداد 1399 350بازدید

صنعت گردشگری در ایران

ایران دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است و تنوع این جاذبه ها سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است. از مهمترین مراکز گردشگری در ایران مناطق تاریخی و فرهنگی، اماکن مقدس و مذهبی و جاذبه های دیدنی در شهرهای مختلف را می توان نام برد.  معمولا افراد برای گردشگری به دلیل علاقه مندی به فرهنگ، طبیعت، یا آب و هوای مقصد مورد نظر یا وجود جاذبه های تاریخی، آن محل را به عنوان مقصد برای سفر خود انتخاب می کنند. بااینکه همه جای کشور ایران می تواند جذابیت کافی برای گردشگری داشته باشد اما برخی از استان های ایران بیشترین میزان جذب گردشگر خارجی را دارند. این استان ها عبارت است از: خراسان رضوی، اصفهان، فارس، همدان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان و همچنین سیستان و بلوچستان.

این صنعت در ایران درصد خیلی کمی از اشتغال را به خود اختصاص داده است. اگر به این صنعت در ایران توجه بیشتری شود می تواند به بحران اشتغال کشور کمک کند. همچنین این صنعت می تواند باعث رشد اقتصاد کشور شود. با توسعه صنعت گردشگری می توان به کاهش بیکاری و توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت کمک کرد.

از عوامل مهم توسعه گردشگری در ایران وجود امنیت برای گردشگران خارجی است. عامل دیگر وجود آب های معدنی که در برخی نواحی هستند. چشمه های آب معدنی ایران با پراکندگی در برخی نواحی ایران سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده اند. این چشمه ها در شهرهای مشگین شهر، مراغه، سرعین، اوج و لاریجان هستند.

انواع تورهای گردشگری در ایران

1. گردشگری ماجراجویی: افرادی که به ماجراجویی و انواع هیجانات علاقه دارند این نوع از گردشگری برایشان محبوبیت دارد. این سفر احتیاج به ریسک ­پذیری و شجاعت دارد. افرادی که می خواهند در این گردشگری ها شرکت کنند باید مقاومت بدن خود را تقویت کنند، معمولاً تمرینات ورزشی متفاوت و سنگینی انجام می ­دهند. در این گونه گردشگری ها مسافران باید توانایی تحمل ساعت­ های طولانی پیاده­ روی، کوه ­نوردی و صخره نوردی، شنا در آب رودخانه، دوچرخه­ سواری در کوهستان. اسکی، بانجی جامپینگ، شیرجه، قایق سواری در آب­ های خروشان، پیاده ­روی در کویر و جنگل ­نوردی را داشته باشند.

این گونه سفرها کم هزینه هستند. مسافران برای خوراک معمولا از غذاهای طبیعی و یا کنسروی استفاده می­ کنند و برای اقامت خود نیز از اقامتگاه ­های صحرایی و در بعضی مواقع چادر، کمپ و کیسه خواب استفاده می­ کنند.

2. گردشگری اکوتوریسم: افراد در این نوع تور گردشگری معمولا به مناطق طبیعی نامسکون و دست­ نخوردهی جهان سفر می­ کنند. در این نوع سفرها گردشگران علاوه بر آسیب نرساندن به اون محیط طبیعی، سعی می­ کنند برای آن­جا سودمند باشند.

3. گردشگری فرهنگی: سفر به یک سری مناطق برای شناخت آداب و رسوم و فرهنگ در دسته­ ی گردشگری فرهنگی قرار می گیرد. گردشگری فرهنگی شامل بررسی تاریخچه ­ی یک منطقه­ ی خاص، سبک زندگی مردم، دین، معماری، جشن­ها و غذاهای محلی می­شود. که معمولا از موزه­ ها، گالری های هنری، تئاترها و اماکن تاریخی دیدن می­ کنند. این نوع گردشگران خانه­ های محلی و بومگردی را برای اقامت انتخاب می کنند.

 4. گردشگری تجاری: سفرها و ماموریت ­های کاری یا تجاری یکی از بزرگ ترین و مهم ­ترین حوزه­ های صنعت گردشگری است. شرکت در سمینارها، همایش­ های بین ­المللی، جلسات، عقد قرار دادهای تجاری، حضور در نمایشگاه­ ها ممکن است از عمده ­ترین دلایل سفرهای تجاری باشند. اغلب سفرهای پر هزینه ای نسبت به انوع دیگر گردشگری هستند.

5. گردشگری غذایی: افراد زیادی علاقه­ مند به خوردن غذاها، خوراکی­ ها و نوشیدنی ­های مختلف در مناطق مختلف می باشند. به تجربه­ ی غذاهای محلی، بومی و سنتی یک کشور یا ناحیه­ ی خاص گردشگری غذایی می­ گویند.گردشگری غذایی صرفا برای شناخت فرهنگ غذایی مناطق مختلف است. بازدید از نمایشگاه­ ها و شرکت در فستیوال­ های غذایی از اهداف این گردشگری است

6. گردشگری سلامت: این نوع گردشگری معمولا به منظور تغییر آب و هوا با هدف درمانی، معالجه، استفاده از چشمه ­ها و آب­ های معدنی، گیاهان دارویی، گل­ های درمانی، گذراندن دوران نقاهت و ... انجام می شود.

انواع مناطق گردشگری در ایران

- مناطق شمالی

- مناطق غرب و شمال غربی

- اماکن مقدس مذهبی 

- آثار تاریخی

مزایای صنعت گردشگری برای کشور

1.صنعت گردشگری باعث اشتغال زایی و افزایش سرمایه در کشور می شود. هتل ها، بازار ها، شرکت های هواپیمایی، تاکسی رانی ها، مغازه ها و رستوران ها همه از مواردی هستند که با ورود توریست کارشان رونق می گیرد و نیاز به نیرو های جدید خواهند داشت. 

2.صنعت گردشگری باعث مطرح شدن نام کشور درجهان می شود و باعث می شود فرهنگ غنی خود را به مردم در سراسر جهان نشان بدهند.

3.اگر کشوری هر سال تعداد زیادی توریست داشته باشد، مجبور می شود امکانات شامل جاده، شبکه های ریلی و ... در سطح شهر بهبود بخشد. اگر این امکانات برای توریست فراهم شود، در نتیجه برای مردم داخل کشور هم شرایط بهتر و راحت تر خواهد شد.

4.اگر تعدا توریست های خارجی در کشور زیاد باشد مردم و دولت در نگه داری و حفظ آثار ملی توجه ویژه ای خواهند داشت.

انواع تبلیغات در صنعت گردشگری

. تبلیغات گوگل: در این نوع تبلیغات شما به گوگل هزینه می‌پردازید و گوگل هم در ازای این هزینه که بر اساس تعداد کلیک است سایت شما را بر اساس کلمات کلیدی‌هایی که مشخص کردید، مدت زمانی به کاربران نمایش می‌دهد.

. سئو و بهینه سازی وبسایت: سئو یعنی بهینه سازی وبسایت شما برای موتورهای جست و جو یعنی در ازای کلیدواژه مشخصی سایت شما در صدر نتایج جستجو به کاربران نمایش داده شود.

.ایمیل مارکتینگ: به ارسال پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی به گروهی از افراد ایمیل مارکتینگ گفته می شود. این ایمیل ها معمولا برای ارتباط با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی است. این ایمیل‌ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و … دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌شوند. 

. تبلیغات اینترنتی در شبکه های مجازی: به دلیل استفاده بیش از اندازه افراد از اینترنت و شبکه مجازی پربازدید مثل: اینستاگرام، تلگرام و ... تبلیغات در شبکه مجاز با هزینه های کم بسیار تاثیرگذار است.

. تبلیغات پیامکی: معمولا پیامک‌ها توسط مخاطبان باز و خوانده می‌شوند. علت اینکه شبکه‌های اجتماعی با این حجم از تنوع محتوا (ویدیو، عکس، کلیپ صوتی و ...) کمتر از پیامک‌ها دیده می‌شوند این است که هیچکس فرصت ندارد تمام محتواهای شبکه‌های اجتماعی را بخواند.اما پیامک‌ها به دلیل حجم و تعداد کم و حساب‌شده حتی اگر همان موقع خوانده نشوند، بعدا توسط مخاطبین هدف ما خوانده می‌شوند. 

شما با ثبت آگهی های مربوط به گردشگری خود در سایت پر بازدید صنعت پلاس می توانید دیده شوید.

 

آقای تبلیغ