مدیریت شبکه های اجتماعی
- یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹
- 47 بازدید
- مقالات
امروزه مدیریت شبکههای اجتماعی و محتوای رسانهای آنها برای کسبوکارها به یک امر مهم تبدیل شده و بعضی وقت ها مدیران نیازمند استخدام نیروهای متخصص هستند. تبلیغات اینترنتی شامل بخشهای متنوعی هستند که با ترکیب آن ها باهم باعث افزایش علاقهی مخاطبان به برند، جذب مخاطب بیشتر و در نهایت افزایش فروش کسبوکار خواهند شد. وظیفهی اصلی مدیران بازاریابی شرکتها هم بررسی روند و فرآیندهای هر یک از این اجزاء و چگونگی دریافت بهترین نتیجه از هر یک از آنها است. شبکههای اجتماعی یا به بیان بهتر رسانههای اجتماعی امروز به بخشی مهمی از بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. این ابزارها مزایای زیادی برای جذب مخاطب و کسب و کار ها دارند و البته مانند تمام اجزاء دیگر این ترکیب، نیاز به دقت و مدیریت حرفهای دارند.
دلیل مهم بودن این شبکهها فعالیت بالای مخاطبان هدف همهی کسبوکارها در آنها است. در نتیجه کاربران تمایل دارند تا محتوای منتشر شده توسط برندها را هم مطالعه کنند و بیشتر از محتوای تبلیغاتی به آن اهمیت میدهند. دلیل دیگه ای که شبکه های اجتماعی مهم هستند بهصرفه بودن این نوع از تبلیغات اینترنتی است. کسبوکارها مخصوصا انواع نوپای آنها همیشه می خواهند با کمترین هزینه، بهترین بازدهی را از تبلیغات به دست بیاورند و رسانههای اجتماعی، بهترین پاسخ به این هدف هستند. علاوه بر آن سود و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری هم در این کانالها بیش از دیگران مثل وبسایت و ایمیل است. آشنایی با مدیریت این رسانهها و انتخاب هوشمندانهی کانالها برای بازاریابی شرکت، حرکتی مثبت در گسترش کسبوکار، افزایش مخاطبان و نرخ تبدیل آنها به مشتری است.
در تعریف ساده مدیریت رسانههای اجتماعی فرآیند مدیریتی ارتباطات و انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و ... است. این مدیریت، فرآیندی بیشتر از پست کردن محتوا در پروفایل شبکههای اجتماعی شرکت است. اکرچه ارسال محتوا نقشی اساسی دارد، اما مدیریت رسانهای موارد دیگری همچون جذب مخاطب و افزایش دسترسی به برند و شناخته شدن هرچه بیشتر آن را هم شامل میشود.
مدیریت شبکه های اجتماعی
1. انتخاب نوع مناسب شبکه اجتماعی: قبل از برنامهریزی برای مدیریت رسانههای اجتماعی باید بهترین شبکهی اجتماعی را که مناسب کارتان هم باشد برای فعالیتتان انتخاب کنید. هرشبکه اجتماعی دارای ویژگی های منحصر به فد خودش است مثل:
- فیسبوک: این نوع شبکهی اجتماعی ماهانه تعداد زیادی کاربر فعال دارد که شامل تعداد زیادی از انواع علاقهمندیها را شامل میشود. همچنین تنوع جنسیتی و سنی در این شبکهی اجتماعی بسیار زیاد است. با وجود محدودیتهایی هم که در این شبکهی اجتماعی در ایران و همچنین کاهش علاقهمندی به آن در سالهای گذشته، فیسبوک هنوز هم می تواند منبعی مناسب برای کسبوکارهایی با جامعهی هدف بزرگ و حتی جهانی باشد.
- اینستاگرام: اینستاگرام محبوبیت زیادی برای کاربران ایرانی پیدا کرده است. علاوه بر این آمار کاربران این شبکهی اجتماعی تصویر محور در جهان هم روز به روز در حال افزایش است. این برنامه بهترین انتخاب برای کسبوکارهایی است که محتواهای تصویری زیادی مثل عکس و ویدیو تولید میکنند. از لحاظ مخاطب هم عمدهی کاربران این شبکهی اجتماعی جوانان هستند و زنان بیش از مردان در آن فعالیت میکنند. اینستاگرام برای کسبوکارهایی با محصولات در زمینهی مد، سبک زندگی، هنر و صنایع که هنرهای تصویری دارند بهترین گزینه است.
- توییتر: این برنامه بیشتر بهعنوان شبکهی اجتماعی اخبار و ترندهای جهانی شناخته میشود. این نوع برنامه برای کسبوکارهایی که علاقهمند به شرکت در بحثهای روز صنعت خود هستند بسیار مناسب است. علاوه بر آن میتوان از توییتر برای اشتراک اخبار و محتوای جدید مرتبط با کسبوکار با مخاطبان استفاده کرده و آنها را به برند علاقهمند کرد.
- یوتیوب: بهترین مکان برای به اشتراکگذاری محتوای ویدیویی بلند است. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است و میتوان با انتشار محتوا در آن تاثیر زیادی در دیده شدن توسط مخاطبان مختلف و جذب علاقهمندی آنها داشت. این سرویس خدمات میزبانی نامحدودی برای ویدیوها تامین میکند و در نتیجه میتوان حداکثر استفاده را از قدرت محتوای ویدیویی برای کسب و کار ها داشته باشید.
2. تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی: مشخص کردن استراتژی برای حضور در شبکههای اجتماعی نقش مهمی در اطمینان از کارایی کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی در این شبکهها دارد. بعد از انتخاب کانال فعالیت کسبوکار، باید برنامهریزی و زمانبندی برای انتشار محتوا و همچنین تعیین نوع محتوای مخصوص کسبوکار خود را انجام دهید. قدم اول در این مرحله شناخت مخاطبان و محتوای مورد علاقهی آنها است. باید محتوایی توسعه دهید که جذاب بوده و البته نیازها و چالشهای آنها را برطرف کند.
3. برنامه ریزی زمانی برای انتشار محتوا: یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت موفق شبکههای اجتماعی حضور همیشگی در این شبکه ها است. اگر میخواهید علاقهمندی کاربران و افزایش فالورهای شما را به همراه داشته باشد، باید ثبات در انتشار محتوای باکیفیت را اصل اساسی فعالیت خود بدانید. برای رسیدن به این هدف باید یک برنامهریزی جامع داشته باشید تا زمان انتشار، نحوهی ارسال، نوع محتوا و شبکهی مورد نظر اجتماعی را با جزئیات کامل توضیح دهد.
4. انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی: بخش اصلی مدیریت رسانههای اجتماعی، تولید و انتشار محتوای مناسب در شبکهی اجتماعی هدف است. این بخش علاوه بر تولید محتوای متنی به تصویر و ویدیو هم احتیاج دارد. در این میان برخی شرکتها علاوه بر انتشار محتوای تولیدی خود، به کپی محتوای همکاران و شرکای تجاری هم میپردازند. این بخش از مدیریت رسانههای اجتماعی نیازمند شناخت دقیق از شبکهی اجتماعی هدف و همچنین مخاطبان است. شما باید بهترین نوع محتوا برای شبکهی اجتماعی را بشناسید و علاوه بر آن محتوایی که بیش از همه توسط مخاطبان هدف دیده شده و به اشتراک گذاشته میشود را شناسایی کنید.
5. تعامل با کاربران: پاسخ دادن به هوادران و افرادی که در صفحات شما در شبکههای اجتماعی نظر یادداشت میکنند، بخش مهمی از موفقیت در این رسانهها است. وقتی فردی در یکی از کانالهای شما نظری یادداشت میکند، یعنی فرصتی جدید برای جذب مخاطب جدید و همچنین نشان دادن اهمیت مخاطب در برندتان به دست آوردهاید
اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید